قلمرو خبر : معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی بانک توسعه صادرات ایران گفت: مدیریت ارشد بانک طی یکسال اخیر تاکید ویژهای بر تحول دیجیتال داشته و بر این اساس، طراحی و ایجاد کانالهای ارتباطی برای بهبود سفر مشتریان صادرات محور بانک در قالب پلتفرمهای خاص در دستور کاراگزیم بانک است.
به گزارش قلمرو خبر از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، هادی حیدری در پنل تخصصی یازدهمین همایش بانکداری نوین و نظامهای پرداخت، اظهار داشت: در تلاشیم تا پس از رفع چالشهای تامین زیرساخت و تجهیزات دو خدمت «همراه بانک» و «پیشخوان مجازی بانک توسعه صادرات ایران» را به ثمر برسانیم.
وی افزود: با راه اندازی دو پلتفرم یاد شده، زیرساختهای ایجاد کانال ارتباطی جدید مشتریان، تقویت خواهد شد.
“بانکداری باز”، پلتفرم دیگری است که به گفته معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی بانک توسعه صادرات ایران، در مرحله عملیاتی قرار دارد؛ حیدری در اینباره توضیح داد: این زیرساخت با کمک معاونتهای ذیربط و همکاران شعب در حال عملیاتی سازی برای برخی از مشتریان نمونه است و به صورت ویژه بر تسهیل خدمت رسانی به مشتریان حقوقی و اصناف متمرکز خواهد بود.
وی در ادامه به موضوع بهبود زیر ساختارهای بانک توسعه صادرات ایران اشاره کرد و یادآور شد: ما در این بانک، طرحهای مهم راهبردی را در حوزههای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، مدیریت تداوم کسب و کار، مدیریت فرایندها دنبال میکنیم و امیدواریم با عملیاتی شدن طرحهای یاد شده، بهبود زیرساختهای نوین، تسریع فرایندها، چابک سازی و ارائه خدمات بهتر و به روزتر به مشتریان را شاهد باشیم.
حیدری با اشاره به اینکه بیش از نیم قرن از آغاز استفاده از فناوری در حوزه بانکی میگذرد، گفت: با توجه به اینکه ذائقه مشتریان بانکها از سال ۲۰۰۰ به بعد تغییر کرده و بر بانکداری هوشمند متمرکز شد؛ در حال حاضر نسل z بیش از ۷۵ درصد از نیاز خود در حوزه خدمات بانکی را از طریق پلتفرمهای دیجیتال دریافت میکنند، در حالیکه نسل X حدود ۴۹ درصد از سامانههای دیجیتال استفاده میکرد؛ این تفاوت ۲۵ درصدی، پیشران اصلی تحول دیجیتال و استفاده از ابزارهای بانکداری هوشمند به شمار میرود.
وی افزود: یک بانک یا شرکت برای تدوین استراتژی تحول فناورانه خود در دورههای میان مدت و کوتاه، باید به سه رکن «افراد»، «فرایندها» و «تکنولوژی PPT توجه کند. نگاه تحول گرایانه به هر کدام از این ابعاد، نیازمند شناخت وضع کنونی بانک هاست که در هر بانک متناسب با خطوط کسب و کار آن، متفاوت است و لازم است این خطوط به درستی شناسایی شوند.
وی تصریح کرد: خطوط کسب و کار بانک توسعه صادرات بر فرایندهای ارزی از جمله ارائه خدمات ارزی، اعتباراسناد داخلی و ضمانت نامههای ارزی و … متمرکز است؛ بنابراین باید ابزارها و پلتفرمهای خاص را متناسب با آنها طراحی شود.
حیدری با بیان اینکه تمرکز بر «توسعه مهارتهای نرم نیروی انسانی» از دیگر راهبردهای مهم در روند تحول فناورانه است؛ گفت: بانک مثل یک شرکت تولیدی و صنعتی نیست و محصول مشخص آن «ارائه یک خدمت بانکی» و تبدیل آن به عنوان «نقطه تماس بانک و مشتری» است که به آن “محصول فناورانه” میگویند.
معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی بانک توسعه صادرات ایران، چالشهای مسیر تحول فناورانه را بر شمرد و گفت: برنامه زمان بندی که بانک برای توسعه فناوری دارد ممکن است دچار اختلال شود و یا ملاحظات در بخش تامین تجهیزات و همچنین امنیت سایبری میتواند در عملکرد زیرساختهای فناورانه چالش ایجاد کند.
وی با بیان اینکه ضروری است در استراتژی تحول فناورانه، علاوه بر ارکان اصلی، نقاط ضعف استراتژیهای موجود از منظر قانون شناسایی شوند، گفت: نباید چالشهای ذکر شده، به عنوان نقطه شکست محسوب شود؛ به عبارت دیگر تصمیم سازی در حد کارشناسی باید به گونهای انجام بپذیرد که تناقض بین چالشهای عمومی و روزمره و موانع مسیر دستیابی به اهداف و استراتژیهای بلند مدت نشوند.